Over De Viskar

Sinds 2005 maken wij, deels samen, jeugdtheatervoorstellingen voor het basisonderwijs. Ieder schooljaar staan er honderden voorstellingen in Nederland en België op het programma. Vorig jaar kwamen onze werkzaamheden plotseling stil te liggen. En nog steeds is het door de coronamaatregelen een uitdaging om de verhalen die wij zo graag vertellen in de theaters en scholen te krijgen. Toch is het belangrijk om de kinderen ook nu met theater in aanraking te laten komen. Om die reden zijn wij gestart met De Viskar. Door met de leerlingen via het digibord aan de slag te gaan met theatrale filmpjes, beeldende opdrachten en dramaoefeningen, brengen we cultuureducatie toch de klas in.

Harro van Lien is verteller, acteur en theatermaker. Zijn passie ligt bij betrokken theater. Hij maakt voorstellingen die het publiek raken, maar toch bemoedigen. Harro richt zich met zijn voorstellingen op kinderen in de basisschoolleeftijd. Hij maakt graag verhalen zonder een strak educatief/maatschappelijk doel. Gewoon mooie verhalen in een theatrale verpakking.

Binnen De Viskar is Harro verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het concept en het schrijven van het lesmateriaal en is te zien als acteur in de video's.

Theatergroep Theatra maakt sinds 2005, onder leiding van Eva Mesman, theater met en voor kinderen. De voorstellingen van Theatra zijn eigenzinnig en spreken, soms met tekst maar vaker zonder, tot de verbeelding. Theatra gaat zware thema's, ook bij jonge kinderen, niet uit de weg. Door de humoristische en liefdevolle verpakking zijn de voorstellingen altijd lichthartig.

Binnen De Viskar is Eva verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het concept en het schrijven van het lesmateriaal en is te zien als actrice in de video's.


In het maken van de filmpjes worden we begeleid door onze vaste regisseur Maarten Bootsma.

David Meijer is verantwoordelijk voor film en montage.

These slides will be slide-able on the live version of your page!
Bedankt voor deze leuke middag!
Vanmiddag zijn wij online gestart met 'De verdwijning van Monnamoer'. De bedoeling was om vandaag een gedeelte te bekijken en morgen de rest. Iedereen vond het zo ontzettend leuk, dat we niet meer gestopt zijn en alles hebben gekeken en 'uitgevoerd'. De briefjes met 'gezocht Monnamoer' hangen nu door de hele school en wat was iedereen ontzettend enthousiast. Bedankt voor deze leuke middag!
Dieneke, leerkracht Nijverdal

Kunt u een deel 2 maken?

We vonden de filmpjes heel leuk! En we hopen dat u er nog meer zou kunnen maken. Mogen er ook andere juffen en meesters in de filmpjes meedoen? Kunt u verder met Monnamour, bijvoorbeeld een deel 2 maken? We willen ook heel graag Timo en Monnamour zien. En komt het nog goed met mevrouw Millèn? We hebben wel een idee: Annet gaat mevrouw Millèn uit de gevangenis bevrijden!
Leerlingen groep 5, Utrecht
De betrokkenheid was enorm groot
De betrokkenheid bij de leerlingen was enorm groot. In groep 3 was het voor de kinderen nog iets spannender dan in groep 4. De tussentijdse activiteiten werden met grote aandacht uitgevoerd. Het maken van de routekaart was ook een groot succes.
Marianne, leerkracht Vleuten